Spencer Zeegers: 'Uden staat op een kruispunt: of weer een college met de SP, of een ruk naar rechts met de VVD'

26 februari 2002

"Wij hebben onze stinkende best gedaan, en we willen graag doorgaan. Maar op 6 maart zijn eerst de mensen in Uden aan het woord. En zo hoort het ook." Wethouder en SP-lijsttrekker Spencer Zeegers ziet het oordeel van de kiezers overigens met vertrouwen tegemoet. "We hebben de afgelopen jaren laten zien dat we kunnen besturen en dat het écht wat uitmaakt dat de SP in het college zit."

Wat is er dan verbeterd?
'Op veel terreinen hebben we stappen vooruit gezet: verkeersveiligheid, jeugdbeleid, cultuur. Maar het meest in het oog springend zijn wel de versterking van het sociaal beleid -we kregen zelfs kersen van het platform Minima omdat het zo goed kersen eten is met het college-en de prima contacten met de wijken. De wijkraden hebben meer zeggenschap gekregen, en bij de gemeentelijke buitendienst hebben we gekozen voor versterking en wijksgewijs werken. Het gevolg is dat de contacten met de bewoners enorm verbeterd zijn, en dat iedereen het verschil in de onderhoudskwaliteit ziet.'

Dat is te danken aan de SP?
'Het is de verdienste van het héle college. Maar ik denk wel dat de invloed van de SP juist op het sociale vlak en in de contacten met de bewoners aanzienlijk is.'

Doorgaan dus, na 6 maart?
'Wat mij betreft wel. Maar zeker is dat niet. De politiek kan ook kiezen voor een college met de VVD. En dan zal er van doorgaan op de huidige weg geen sprake zijn.'

Leg eens uit?
'Op sociaal gebied hebben we van de VVD weinig goeds te verwachten. Regelmatig hebben ze gezegd dat het sociaal beleid wel erg duur wordt. Pas nog stemden ze tegen een vaste vervoersvergoeding voor gehandicapten: iets wat voor de mensen die erop aangewezen zijn van enorm belang is. Ook is duidelijk dat de broodnodige nieuwbouw in een VVD-college onbetaalbaar wordt voor Udense woningzoekenden, en dat er dan weinig overblijft van de nieuwe werkwijze van de gemeentelijke buitendienst. De VVD heeft bij herhaling gezegd dat ze daar niets van wil weten. Verder zijn ze voor een ongeremde groei van bijvoorbeeld bedrijventerreinen, zoals Bovenlagenheuvel.'

Je sluit de VVD dus uit als collegepartner?
'Dat heeft de VVD zelf al gedaan, net als Leefbaar Uden. Ze schreeuwen van de daken dat ze niet met de SP in een college willen. Maar ook door hun opstelling bij tal van onderwerpen hebben ze samenwerking met de SP binnen een college onmogelijk gemaakt.'

Wat betekent dat voor het nieuwe college na 6 maart?
'Wel, we staan letterlijk op een kruispunt, waarbij de kiezer de richting bepaalt. Wordt het een college met de SP, of met de VVD? Kiest de politiek voor verdere versterking van het sociale beleid, betaalbare nieuwbouw en meer invloed van de mensen op wat er met hun wijk gebeurt? Of verschuift Uden liever het accent naar duurdere nieuwbouw, economie boven alles en privatisering van gemeentelijke taken? Ik ben ervan overtuigd dat een meerderheid van de Udenaren liever een sociale gemeente heeft. De enige garantie daarvoor is SP stemmen. Winst voor de SP is het sterkste signaal dat de in gang gezette ontwikkeling verder door moet gaan.'