Ruk naar rechts - CDA kiest voor VVD, SP 'op reservebank'

30 maart 2002

Ruk naar rechts - CDA kiest voor VVD, SP 'op reservebank'

De vrees die de SP uitte in de campagne wordt waarheid: er komt (naar alle waarschijnlijkheid) een college met CDA, Jong Uden en de VVD. Een ruk naar rechts dus. Na de eerste onderhandelingsronde heeft het CDA op 14 maart laten weten eerst verder te praten met Jong Uden en VVD. "Het programma van de VVD sluit het best aan bij het CDA-programma", aldus CDA-voorman Hidde Nota. Wel laat het CDA weten dat de SP "op de reservebank zit", als de gesprekken met de VVD mochten mislukken.

"Ongelooflijk", reageert SP-lijsttrekker Spencer Zeegers, "eerst bedanken ze je voor de goede samenwerking de afgelopen vier jaar en voor de goede resultaten op sociaal gebied en met de wijkaanpak en twee dagen later bén je bedankt". Fractievoorzitter Ton Emonds: "Het is dom dat het CDA de dingen die de afgelopen periode bereikt zijn nu zomaar op het spel zet. Hebben die dan niets betekend voor het CDA?"

De VVD heeft meermalen laten weten goed overleg met wijkbewoners niet nodig te vinden. VVD-fractievoorzitter Ruud Geerders vond de interactieve wijkaanpak zelfs 'passé'. Ook stemde de VVD tegen de vervoersvergoedingen van de WVG en tegen het armoedebeleid. En meerdere malen stemden ze tegen de verlaging van de afvalstoffenheffing onder gelijktijdige verhoging van de OZB. Met die belastingmaatregel werden mensen met lage inkomens ontzien.

Van Jong Uden hoeft inhoudelijk ook niet veel verwacht te worden. Ze willen zo dolgraag een wethouder leveren, dat het programma niet erg belangrijk zal blijken te zijn.

"De mensen in de wijken kunnen hun borst natmaken", zegt Spencer Zeegers, "net als in het verleden zullen die weer aan de achterste mem hangen. Eerst alles naar het centrum, dan pas de wijken. Ook de mensen die aangewezen zijn op de bijstand of de WVG zullen in de hoek zitten waar de klappen vallen, zeker nu het economisch wat minder gaat. Onder druk van het Fortuyn-effect zal de VVD alleen maar rechtser worden en dat belooft niet veel goeds voor het sociale gezicht in Uden."

SP-fractie en -bestuur beraden zich dit weekend op de nieuwe situatie. Uit een telefonisch onderzoek bij vele SP-leden kwam naar voren dat een meerderheid graag zag dat de SP weer meedeed in een college, bijvoorbeeld om de sociale zekerheid overeind te houden. In het eerste en enige gesprek met het CDA hadden we ook laten weten wel een wethouder te willen leveren, maar natuurlijk wel onder de voorwaarde dat de sociale zekerheid en de wijkaanpak overeind bleven, toezicht in de openbare ruimte zou toenemen én dat het overleg met bewoners over ruimtelijke ordening flink moest verbeteren. Maar nu we op de 'reservebank' geplaatst zijn, is het maar de vraag of we nog wel mee moeten willen doen. Want bij de SP staat de inhoud van het programma voorop en kans daarvan veel waar te maken is met deze situatie erg minimaal.

In de week van 18 maart vergadert het afdelingsbestuur over de situatie. Op 26 maart is er een extra ledenvergadering over de laatste ontwikkelingen. De ledenvergadering heeft het laatste woord.