SP in oppositie

30 maart 2002

SP in oppositie

CDA, Jong Uden en VVD vormen college

De SP zit definitief in de oppositie. CDA-lijsttrekker Hidde Nota maakte bekend dat er een nieuw college komt met CDA, Jong Uden en VVD. Hoewel de SP bij het CDA had gepleit om door te gaan met de SP, is toch gekozen voor een ruk naar rechts.

"Ongelooflijk", reageert SP-lijsttrekker Spencer Zeegers, "eerst bedanken ze je voor de goede samen-werking de afgelopen vier jaar en voor de goede resultaten op sociaal gebied en met de wijkaanpak en twee dagen later bén je bedankt". Fractievoorzitter Ton Emonds: "Het is dom dat het CDA de dingen die de afgelopen periode bereikt zijn nu zomaar op het spel zet. Hebben die dan niets betekend voor het CDA?"

De onderhandelingen tussen de drie partijen zijn erg vlot verlopen. Veel discussiepunten zijn er blijkbaar niet geweest. De VVD deed meteen aan kiezersbedrog. In de campagne schreeuwden ze van de daken dat het geplande AZC niet door mocht gaan en in de onderhandelingen slikten ze dat meteen in. Ook andere voor de VVD 'moeilijke' punten werden weggepoetst: handhaving en de situatie rond de Markthal.

Wat het coalitie-akkoord precies inhoudt, is niet bekend. Pas na Pasen krijgen de andere fracties de tekst te zien.

De SP is inmiddels voorbereid op stevige oppositie. Veel verworvenheden van de laatste vier jaar zullen flink verdedigd moeten worden: de wijkaanpak, het uitstekende sociale beleid, de positie van WVG-ers en de belastingverdeling. De SP zal - net als voor 1998 - totaal anders oppositie voeren dan de VVD de laatste jaren liet zien. Geen loos geschreeuw, maar aandragen van alternatieven. Om tot goede alternatieven te komen gaat de SP de contacten in de wijken opvoeren.