Alternatief ziekenhuis krijgt geen voorkeur

3 oktober 2005

Alternatief ziekenhuis krijgt geen voorkeur

Nu één ziekenhuis voor de regio een gegeven is, vindt de SP dat daarvoor de beste plek moet worden gezocht. Het voorstel van het college om Hengstheuvel daarvoor te "slopen" wordt door de SP, de bewoners en de natuur- en milieuverenigingen heftig bestreden. De tientallen miljoenen die dit kost en de waarschijnlijk ellenlange procedures maken die plek voor het ziekenhuis ook niet aantrekkelijk, los nog van de sociale ellende die dit plan veroorzaakt.

Onder druk van die bewoners, de natuurverenigingen en de SP kwam wethouder Bakermans uiteindelijk met een tweede locatie op Uden-Zuid
(bij sloperij Van Lankvelt). Heel veel mensen vinden dat een veel betere plek, die bovenden pal aan de A50 ligt. Aanvankelijk beweerde Bakermans dat die plek te klein was, maar de natuurverenigingen rekenden hem voor dat die plek maar liefst 10 hectare groter is dan hij beweerde. Na het erkennen van die rekenblunder, kwam het college met deze plek als tweede locatie.

De SP diende in de raad een motie in om die plek meteen te benoemen als voorkeurslocatie. Maar de coalitiepartijen durfden daar met allerlei zwakke smoesjes niet aan. Ze zeiden het er "eigenlijk" wel mee eens te zijn, maar lieten het aan Bakermans over om daarover met het ziekenhuis te praten. PvdA en VVD deden wél mee met de motie.

Intussen voelen de bewoners van Hengstheuvel zich behoorlijk in de steek gelaten door de meeste partijen; ze hadden veel meer verwacht van "de politiek". Aan de SP heeft dat niet gelegen.