h

Is keuzevrijheid gehandicapten in gevaar: SP wil weten hoe Taxihopper (CVV) bevalt

11 oktober 2005

Is keuzevrijheid gehandicapten in gevaar: SP wil weten hoe Taxihopper (CVV) bevalt

Sinds 1 juni bestaat er Collectief Vraaggestuurd Vervoer (CVV) in onze regio: de Taxihopper. Dit vervoer is bedoeld als openbaar vervoer én vervoer voor gehandicapten. De SP hoort sterk wisselende geluiden over de Taxihopper: van positief tot negatief. Daarnaast lijkt het erop of het nieuwe College van B&W de keuzevrijheid voor gehandicapten wil gaan afschaffen. De SP had in de vorige periode met succes hard geknokt voor behoud van die keuzevrijheid: gehandicapten kunnen kiezen tussen CVV en eigen vervoer. Reden genoeg voor de SP om CVV op de agenda van de gemeenteraad te zetten, vragen te stellen aan B&W én zelf een onderzoek te doen.

De geluiden wisselen sterk: sommige mensen zijn erg tevreden over de Taxihopper. Wel duurder dan de bus, maar meer comfort en elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat te gebruiken. Maar klachten zijn er ook: lange wachttijden bij de centrale, te vroeg of te laat komen en niet altijd klantvriendelijk. De SP heeft altijd gezegd dat CVV een goede aanvulling kan zijn op het schaarse Openbaar Vervoer in onze regio, maar dan moet het wel góed zijn. Daarom is het belangrijk zo snel mogelijk te weten hoe tevreden de passagiers zijn en dat er snel verbeteringen komen als er klachten zijn.

De Taxihopper is óók bedoeld als geschikt openbaar vervoer voor gehandicapten. Daarom krijgen WVG-gerechtigden van de gemeente korting op de ritprijs. In de meeste gemeenten heeft dit ertoe geleid dat de WVG-vervoersvergoeding kwam te vervallen. In Uden niet. Na overleg met de gehandicapten, besloot het vorige College (met daarin de SP) om WVG-ers náást de Taxihopper-korting ook een vrij besteedbare reisvergoeding te geven. Dan kunnen gehandicapten of zelf rijden, of hun familie vragen dat te doen en daarvoor te betalen. Uit een brief van de gemeente aan alle gehandicapten blijkt dat het nieuwe College van plan is de vrije vergoeding af te schaffen. Dit is tegen de afspraken met de gehandicapten en berooft hen van keuzevrijheid. De SP is fel tegen deze verslechtering.

Verder zijn vóór de start van de Taxihopper een aantal belangrijke dingen afgesproken:

  • er zou groepskorting komen;
  • de kwaliteit zou doorlopend gemeten worden;
  • er zou veel reclame gemaakt worden om zoveel mogelijk reizigers te trekken;
  • er zou gekeken worden naar combinatiemogelijkheden met schoolvervoer en ouderenvervoer.

    Na de start is het in de gemeenteraad opvallend stil geworden rond CVV, terwijl juist de startfase zo belangrijk is.

    Als laatste heeft de inmiddels gevallen regering CDA-VVD-LPF aangekondigd fors te bezuinigen op het stads- en streekvervoer. Juist uit die pot komt de meeste subsidie voor de Taxihopper, waardoor de tarieven niet peperduur hoeven te zijn. Als die bezuinigingen doorgaan, is dat de doodsteek voor de Taxihopper. Wég beter vervoer, wég kansen voor de regio. De SP wil weten wat het College tegen deze onzalige plannen onderneemt.

    De SP-fractie heeft een uitgebreide notitie gemaakt over CVV en daarin veel vragen gesteld aan B&W. Ook gaat de SP zelf een onderzoek doen naar de tevredenheid over CVV, zowel bij gehandicapten als bij OV-reizigers. Als dat onderzoek klaar is, wil de SP voorstellen doen in de raad om de klachten aan te pakken, verbeteringen in te voeren én een speciaal ouderentarief in te voeren.

  • U bent hier