SP behaalt succes én gelijk in raad

3 oktober 2005

SP behaalt succes én gelijk in raad

In de raadsvergadering van 22 september was de SP succesvol en kreeg ze uiteindelijk ook gelijk over een paar politieke twistpunten. Zo kreeg eindelijk de Scouting Volkel na jaren gediscussieer haar nieuwe honk in Volkel. De SP hamerde al die tijd op snelheid en extra geld. Eerst 'kon dat niet', maar nu bleek de kas toch open te kunnen met een extra bijdrage uit de exploitatie van het bedrijventerrein Hoogveld. En terecht, want juist vanwege de ontwikkeling van Hoogveld moest de Scouting op zoek naar een nieuwe plek.

Schoolzwemmen
Een ander strijdpunt was het schoolzwemmen waar CDA, Jong Uden en Leefbaar Uden op wilde bezuinigen door het af te schaffen. De SP, maar ook PvdA en VVD hadden zich fel verzet tegen deze onterechte bezuiniging, waar vooral kinderen van mensen met een laag inkomen de dupe van werden. Zolang er nog veel kinderen in het land verdrinken omdat ze geen zwemles hebben gehad, kan een gemeente zich niet zo gemakkelijk afmaken van deze belangrijke basistaak. Bovendien bleek in Uden dat het schoolzwemmen een onderdeel was van de afgesproken exploitatie van het nieuwe zwembad. Bij wegvallen daarvan zou de exploitant - terecht - een claim in kunnen dienen bij de gemeente. "Zo doe je geen zaken", betoogde SP. Uiteindelijk bleek het niet doorgaan van schoolzwemmen bijna duurder dan het schoolzwemmen zelf, omdat in plaats daarvan extra bewegingsonderwijs aangeboden moet worden. Erg laat tot dit inzicht gekomen diende Jong Uden uiteindelijk een voorstel in om de bezuiniging terug te draaien, daarbij gesteund door de SP. "Toch is het wrang om zo gelijk te krijgen", zegt Zeegers, "want inmiddels zijn enkele prima zweminstructeurs ontslagen en kan er dit schooljaar niet gewoon mee begonnen worden. En ook daar hebben we de coalitie regelmatig voor gewaarschuwd, maar tot aan 22 september sloegen die raad in de wind. Maar uiteindelijk zijn we er wel blij mee dat ze tot een ander inzicht zijn gekomen, zwemlessen horen nu gelukkig weer tot de basis van elke school."

Geen prestigieus Multifunctioneel Home
Hoewel niet besproken in de raadsvergadering zelf, maar in de commissie daarvóór, zette het College een streep door het prestigeplan om een nieuw miljoenenverslindend 'Multifunctioneel Home' te willen bouwen. Na drie jaar met oogkleppen op, waren ze nu tot het inzicht gekomen dat er 'geen draagvlak' voor bestaat. Ook hier proeft het gelijk van de SP zuur, omdat in al die tijd enkele amateurverenigingen zonder ruimte zitten. "De oplossing zit in het beter gebruik van bestaande betaalbare gebouwen en niet in peperdure nieuwbouw", aldus de SP. "Nu het College dit eindelijk ook snapt is wel zaak om snel met een oplossing voor die verenigingen te komen", hielde de SP-fractie de druk op de ketel bij wethouder Bakermans, die dat beloofde.

Collectieve verzekering voor mensen met een uitkering
Na eerdere mislukte pogingen, haalde de SP nu wél een belangrijke overwinning. Een ook door de VVD gesteund voorstel om een collectieve ziektekostenverzekering te regelen voor mensen met een uitkering haalde de absolute meerderheid. Wel wilde wethouder van Loon nog wat tijd om de zaken technisch op een rij te zetten, maar hij deed de harde toezegging dat ruim vóór 1 januari de raad een besluit kan nemen over zo'n collectieve verzekering. Mét zo'n regeling is de kans op on- of onderverzekerd zijn veel kleiner en bovendien wordt de premie (iets) lager dan dat iedereen zelf op zoek moet naar een verzekering. Maar nog belangrijker is dat mensen veel ellende bespaard kan blijven en ook daarom geen beroep hoeven te doen op bijzondere bijstand. Opvallend was de ommezwaai van het CDA dat eerst altijd afwijzend had gestaan tegenover zo'n regeling. Maar de berichten over het nieuwe zorgstelsel en de ernstige gevolgen daarvan voor mensen met een laag inkomen hadden nu, gelukkig net op tijd, voor een andere houding gezorgd. Na afloop van deze raadsvergadering was de conclusie dat het maar goed is dat er een de SP-fractie is. Lang en consequent knokken werd nu uiteindelijk beloond en daar hebben veel mensen baat bij.