Handhaving in Uden

3 december 2009

Handhaving in Uden

Omdat Nederland een dichtbevolkt land is hebben we een veelheid aan regels om ieders belangen te kunnen waarborgen. Als die regels overtreden worden moet er gecorrigeerd worden om naleving af te dwingen. Bij verkeersovertredingen ziet de politie hierop toe, maar in het geval van illegale bebouwing of bewoning wordt dit door de plaatselijke overheid, de gemeente dus, gedaan.

De ene gemeente gaat hier strenger mee om dan de andere, en het is ook niet altijd even duidelijk wanneer iets tot een overtreding gerekend moet worden.

Dat moet dan aan het bestemmingsplan getoetst worden.

In Uden is in het verleden regelmatig niet handhavend opgetreden. De duidelijkste voorbeelden kwamen voor in het buitengebied, zoals de camping van Timmers op Slabroek en diverse situaties op Hengstheuvel.

In een rapport van de Udense rekenkamer wordt geconcludeerd dat er een grote achterstand is op het gebied van handhaving. Dit rapport dateert alweer van 2006, en toen is door de raad besloten om de achterstand in 5 jaar weg te werken.

De praktijk wijst echter uit dat de gemeente na 4 jaar nog een flinke achterstand moet wegwerken. Terwijl de diverse “grote” zaken niet voortvarend zijn aangepakt, worden in het binnengebied, de bebouwde kom, wel alle middelen aangewend om handhavend op te treden.

Een voorbeeld daarvan is de Bogerdstraat, waar de bewoners het teveel gebouwde al hadden afgebroken.

Toch meende de ambtenaar alsnog handhavend op te moeten treden omdat de bewoners niet tijdig een nieuwe vergunning hadden aangevraagd. Zij kregen daarvoor een boete opgelegd van maar liefst € 600,-. Ook beklag bij de wethouder bracht geen verandering in de opstelling van de gemeente Uden. Dit vinden wij een zeer groot contrast met de manier waarop de gemeente omgaat met veel grootschaliger overtredingen op andere plekken in Uden,waar in veel gevallen “gedoogt” wordt of anderszins coulant wordt gehandeld . Om die reden heeft de SP fractie hierover schriftelijke vragen gesteld aan de wethouder.

Ook in het debat in de komende raadsvergadering in december zal de SP er op aandringen om veel eenduidiger handhavend op te treden, om daarmee aan te geven dat het niet getolereerd wordt als er met wet- en regelgeving de hand wordt gelicht.

Jan Verbruggen, SP-raadslid