SP Actueel: Vrije Teugel blijft raad tarten

10 februari 2010

SP Actueel: Vrije Teugel blijft raad tarten

De SP-fractie heeft zich consequent uitgesproken tegen een grootschalige vooral commerciële ontwikkeling van de Vrije Teugel vlak tegen het natuurgebied Bedafse Bergen. Aanvankelijk leken we daar alleen in te staan, maar gaandeweg trapte ook ruime meerderheid van de raad op de rem. Alleen Jong Uden wil ruim baan geven aan Fitland, in hun kielzog het ROC en Dichterbij, voor de bouw van een (te) groot hotel, een welnesscomplex, theaterzaal en nog veel meer.

Toen duidelijk werd dat de gemeenteraad niet mee wilde werken, kwam de Vrije Teugel met een bescheidener plan. Maar nog voordat dit plan besproken werd in de commissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling, lag er al weer een nieuwe bouwaanvraag binnen. En die was opnieuw groter dan het bestemmingsplan toestaat. Omdat een deel van de fracties dat nieuwe plan zelfs niet gezien had, werd de discussie uitgesteld. Wel kregen omwonenden en natuurorganisaties de kans te zeggen wat ze van de plannen vonden en ze deden dat wederom zeer grondig en beargumenteerd.

Op dit moment is niet bekend wanneer de commissie verder vergadert over de Vrije Teugel. Ook weten we niet of de andere fracties hun rug recht houden. De SP zal dat wel doen en vasthouden aan de grens van het vastgestelde bestemmingsplan. Natuur en omgeving dienen beschermd te worden tegen deze veel te grootschalige ontwikkeling!

Spencer Zeegers, SP-raadslid