SP doet onderzoek bij horeca naar sluitinstijden

4 mei 2010

SP doet onderzoek bij horeca naar sluitinstijden

Een van de plannen in het nieuwe coalitieprogramma is om de sluitingstijden van de horeca "vrij te laten" tot vier uur in de nacht. Dat betekent volgens de SP een hoop ellende en daarom deden we een snel onderzoek onder horecaondernemers. Die bleken ook tegen te zijn.

Er zijn nu al in het weekend genoeg problemen in en rond het centrum. Bovendien blijkt steeds duidelijker dat overmatig alcoholgebruik onder de jeugd een fors probleem is met grote gevolgen voor het volwassen leven.

Nu kent Uden gespreide openingstijden. Enkele zaken hebben een nachtvergunning, maar de meeste kroegen niet. Die spreiding zorgt ervoor dat er geen piek is in de nacht, waardoor de situatie nog beheersbaar is. Denk daarbij aan taxivervoer, maar ook aan toezicht op herrie en overlast.

SP-ers Marianne van Bergen en Jan Gabriels gingen op pad om met horecaondernemers te praten over de plannen. En wat bleek: verreweg de meeste zijn ook tegen verruiming van de openingstijden. Als argumenten noemen ze overlast, vechtpartijen en extra personeelsinzet voor taxibedrijven en politie. Bovendien zijn de zaken met nachtvergunning hun exclusiviteit dan kwijt, terwijl die - in tegenstelling tot de anderen - alleen tijdens de weekenden en avonden open mogen zijn.

In de gemeenteraad zal de SP de kwestie aankaarten nog voor de plannen concreet zijn. Voorkomen is beter...