SP stelt vragen over aanbesteding thuiszorg en wijkplannen

2 juni 2010

SP stelt vragen over aanbesteding thuiszorg en wijkplannen

De SP-fractie heeft schriftelijk vragen gesteld over twee onderwerpen: de aanbesteding van de thuiszorg en de wijkaanpak.

Door succesvolle wetsvoorstellen van Agnes Kant in de Tweede Kamer vervalt de verplichting om de thuiszorg commercieel aan te besteden. Bovendien wordt een minimumtarief ingevoerd, waardoor zorgorganisaties eindelijk ook goede zorg kunnen leveren zonder gevaar te lopen failliet te gaan. De SP-fractie wil van B&W weten of zij nu de tarieven aan gaat passen en vraagt om een tijdige discussie met de gemeenteraad om de thuiszorg nu goed te regelen.

De andere vragen gaan over de wijkaanpak. De SP wil vooral weten van B&W hoe de mensen over wie het gaat nu betrokken zijn bij het maken van plannen.

Voor de wijken Uden-Oost (Melle, Raam en Hoeven) en de wijk Centrum-Hoevenseveld liggen er ontwerp-plannen. Uit de plannen blijkt dat er 30 mensen gewerkt hebben aan die plannen, maar daar zitten maar 6 bewoners bij. De SP wil weten op grond waarvan deze mensen geselecteerd zijn en of er meer mesen betrokken zijn bij de plannen. Uit contacten met ebwoners weet de SP dat meer mensen mee hadden willen doen met het maken van de plannen, maar blijkbaar mochten die dat niet.

Al vanaf de start van de nieuwe en vooral grootschalige wijkaanpak, is de SP kritisch en actief om het wijkwerk terug te brengen waar het thuis hoort: dicht bij de mensen. Het stoort de SP enorm dat de discussie over de toekomst van de wijken en de wijkgebouwen niet wordt geleid door wethouders of raadsleden, maar door externe en waarschijnlijk duurbetaalde adviseurs. Zij kennen Uden niet en hebben geen enkele binding met de mensen en hun omgeving.

Hier kunt u de vragen bekijken.

Vragen over WMO en thuiszorg
Vragen over wijkplannen