Ambulancevervoer: Geen extra overschrijdingen aankomsttijden

7 oktober 2010

Ambulancevervoer: Geen extra overschrijdingen aankomsttijden

Afgelopen raadsvergadering stond de begroting Regionale Ambulance Voorziening 2011 op de agenda. De RAV is een regeling waarin Uden samen met andere gemeenten het ambulancevervoer in de regio regelt, Uden stelt hiervoor ongeveer 8700 euro beschikbaar. De SP fractie wilde dit in de raad bespreken om twee redenen. Op de eerste plaats zijn we tegen de voorgestelde bezuiniging van 15-20% voor deze regeling vanaf 2012. Op de tweede plaats zagen we in de begroting dat er voor 2011 rekening werd gehouden met meer overschrijdingen van de aankomsttijden.

Door de huidige economische situatie en korting op het gemeentebudget is het natuurlijk nodig dat er bezuinigd gaat worden. Als SP vinden we echter dat we niet moeten bezuinigen op zaken waarvan een preventieve werking uitgaat. Ambulancezorg werkt ook preventief, hoe sneller een ambulance ter plekke is, hoe sneller de behandeling van een patiënt kan beginnen. Langer wachten betekend meer kans op complicaties en daarmee meer kosten voor de maatschappij. Daarom moeten we zuinig zijn op deze voorziening en terughoudend zijn met het opleggen van bezuinigingen. Een amendement om deze bezuiniging niet op te leggen haalde het helaas niet in de raad en werd met 22 tegen (VVD-LU, CDA, Jong Uden, PvdA, Gewoon Uden, D66) en 5 voor (SP) verworpen.

Meer succes hadden we met ons amendement over de melding-aankomsttijden. De norm in Nederland is dat een ambulance binnen 15 minuten na melding moet aankomen bij een noodgeval. Deze norm moet in 95% van de gevallen gehaald worden. In de begroting van 2011 was echter rekening gehouden dat slechts 94% van de ambulances op tijd moet aankomen. Dit is een achteruitgang van 1%, en bij het huidige aantal van 10.000 spoedritten betekend dit dat er 100 mensen extra te laat de nodige ambulancezorg zouden krijgen. Dit vinden wij niet acceptabel en via een amendement hebben we de raad opgeroepen om te uiten dat wij deze verslechtering niet accepteren. De meerderheid van de overige raadsleden konden zich vinden in de zienswijze van de SP en het voorstel werd aangenomen met 26 voor (SP, VVD-LU, CDA, Jong Uden, PvdA, D66) en 1 tegen (Gewoon Uden). Doordat de raad de zienswijze van de SP in deze heeft overgenomen moet onze wethouder deze zienswijze uitdragen naar de andere gemeenten in deze ambulance voorziening. We zullen als SP de ontwikkelingen in ambulancevervoer blijven volgen en de cijfers over melding-aankomsttijden kritisch bekijken. Onze inzet zal zich richten op het behouden van wat we hebben en waar mogelijk te zorgen voor verbetering.