De regering schikt, de gemeente wikt, maar wie schokt? - Algemene Beschouwingen SP fractie 2011-2014

3 november 2010

De begroting 2011 is vooral een boekhoudkundig en technisch stuk, het ontbreekt geheel aan een visie op hoe we de grote problemen van de komende jaren moeten pareren. Want niet alleen de gemeente krijgt minder geld. Ook heel veel Udenaren gaan merken dat de nieuwe regering als een omgekeerde Robin Hood werkt: stelen van de armen om dat onder de rijken te verdelen.

Dagbesteding en begeleiding gaan zonder genoeg geld uit de AWBZ naar de gemeente. De ziektekostenpremie stijgt; de WAJONG wordt afgeschaft, de WSW krijgt grote klappen, huur- en zorgtoeslag verminderen of verdwijnen. Cultuur en natuur krijgen veel minder geld. Dat treft vele Udenaren en Udense organisaties direct en daarover lezen we nauwelijks iets in de begroting, de problemen worden vooruitgeschoven.

De SP vindt dat je nu al duidelijke keuzes moet maken: kies voor behoud van de WMO. Zorg dat iedereen erbij blijft horen: mensen met een handicap, mensen die buiten hun schuld werkloos worden of mensen die aangewezen zijn op de sociale werkvoorziening. Behoud het beetje cultuur dat Uden heeft en stel de Maashorst veilig.

Udense Maat
De SP vindt dat het college een aantal zaken veel te grootschalig aanpakt, zoals accommodaties of het zogenaamde ‘gebiedsgericht werken’. Wij geloven juist in voorzieningen dicht bij de mensen, in hun eigen buurt of wijk en niet op een afstand van drie kilometer of meer.

Het mislukken van het te grootschalige Centrum-West wordt gebracht als een natuurramp, maar is gewoon het gevolg van foute politieke keuzes. Ook met een te grote en te dure evenementenaccommodatie zal de gemeenschap uiteindelijk de rekening betalen. Nu al is duidelijk dat er veel extra geld bij moet! Dat gaat juist ten koste van kleine verenigingen.

De SP zal in de begrotingsvergadering voorstellen indienen om het tij te keren.

Voor de volledige Algemene Beschouwingen 2011-2014 en begroting gemeente Uden 2011-2014, zie onderstaande links.

Algemene Beschouwing SP 2011-2014
Begroting gemeente Uden 2011-2014