Manifestatie groot succes

29 november 2010

Manifestatie groot succes

De Manifestatie "Armoede Werkt Niet" van zaterdag 27 november is een groot succes geworden. De sfeer onder de 1500 aanwezigen was goed en de bereidheid tot actie was groot. Op de terugreis naar Uden is er spontaan het idee ontstaan om een actie-comité op te richten. Een comité om alle toekomstige activiteiten omtrent het protest tegen de afbraak van onze sociale voorzieningen te coördineren.

manifestatie

De dag begon rustig met een niet helemaal gevulde bus richting Den Bosch. Bij aankomst was inmiddels de eerste sneeuw gevallen. Als dit alles maar geen voorteken is voor de rest van de dag. Dat Rutte ons in de kou laat staan konden we verwachten, maar.....

SP kraam

Gelukkig was de opkomst geweldig. De SoePexpress en aanwezigen zorgden voor de nodige warmte. Van alle gelederen en partijen waren ze present. FNV-ers, PvdA-ers, WSW-ers en natuurlijk SP-ers. Na een snel bakkie koffie trapte Carrie de manifestatie af en was het tijd voor de verhalen van WSW-ers, toespraken van Ad Poppelaars (CG-raad), Agnes Jongerius (FNV), Job Cohen (PvdA) en Emile Roemer (SP). Vooral de verhalen van de WSW-ers waren inspirerend, dit zijn de mensen die we als maatschappij niet in de kou mogen laten staan. Als Rutte dit niet zelf kan inzien moeten we hem hier maar mee helpen.

Sadet

Het betoog van Poppelaars was vurig en vol passie. Hij herinnerde Rutte aan zijn eigen uitspraak over de WSW, "De parel op de beschaving in Nederland" en "Deze parel verkwanselen is de beschaving aantasten". Ook betoogde hij dat bezuinigen op deze voorzieningen niet effectief is, het is niets meer dan kosten ver- en vooruitschuiven.

Emile Roemer kreeg de zaal goed mee en benadrukte dat deze manifestatie slechts het begin is. Dat we niet rusten voordat deze bezuinigingen van tafel zijn. Dat we de laffe aanval van het kabinet Rutte, op de banen en het inkomen van gewone mensen niet pikken.

Job Cohen

Naast deze serieuze en zorgelijke verhalen was er ook de nodige afwisseling met muziek. De manifestatie werd afgesloten door Vincent Bijlo. Op zijn manier liet hij de menigte met een lach naar huis gaan, "braille vertaling van een kookboek, men neme pasta tricolore" of "op de bankbiljetten zit geen braille, ze zullen wel gedacht hebben dat een blinde toch nooit zoveel te besteden heeft". Maar een lach is niets zonder een ware boodschap. "Pas als alle vooroordelen de wereld uit zijn, pas dan kunnen we de sociale werkplaatsen afschaffen."

Na de manifestatie was het idee om een actie-comité op te richten snel geboren. Een comité dat moet bestaan uit zoveel mogelijk betrokkenen. De uitnodiging naar verschillende partijen en organisaties zijn momenteel de deur uit. Het comité zal de acties rondom "Armoede Werkt Niet" lokaal vorm gaan geven, we zullen hier dus nog veel van horen.

Tegelijk met de manifestatie heeft ROOD Uden, de jongerenafdeling van de SP, een flyer-actie gehouden in het centrum van Uden. ROOD heeft het winkelpubliek opgeroepen om de petitie van de flyer te tekenen om zo de regering duidelijk te maken dat mensen met een arbeidsbeperking niet de dupe mogen worden van de crisis. De petitie kan ook nog getekend worden op de website: Armoede Werkt Niet.

Kortom, een geslaagde zaterdag en een goede start van het protest tegen de a-sociale plannen van het kabinet Rutte. En Rutte kan erop rekenen dat we niet zullen opgeven, dat we manieren zullen vinden om hem te laten horen als hij doof blijft voor de geluiden uit de samenleving. We hebben van de beste gezien dat beperkingen overwonnen worden. Dus de beperking Rutte beslechten we ook wel!