Vragen OZB-WOZ belasting

22 februari 2012

Vragen OZB-WOZ belasting

We hebben vragen gesteld over de OZB belasting. Deze belasting is een percentage op de waarde van een woning. Deze waarde wordt door de gemeente vastgesteld en is beter bekend als de WOZ aanslag. Bij het vaststellen van het OZB tarief heeft het college als uitgangspunt een waardedaling genomen van 6%. In werkelijkheid zijn de woningen met 0,9% in waarde gestegen.

Om de OZB inkomsten niet te laten dalen voor de gemeente wordt bij deze belasting eerst bekeken hoeveel de woningen in waarde dalen of stijgen. Het tarief van belasting wordt dan eerst aangepast zodat de inkomsten gelijk zijn. Daarna volgt nog een eventuele verhoging, in Uden de inflatiecorrectie van 3,15%.

Omdat het tarief moet worden vastgesteld op het moment dat de WOZ-waarde nog niet bekend is, gaat het college uit van de waardeontwikkeling die ze halen uit een marktanalyse.

In de marktanalyse waarmee de tarieven voor 2012 zijn vastgesteld ging het college uit van een daling van 6%. Nu de WOZ-waarde bekend is blijkt er geen daling te zijn maar een stijging van 0,9%. Dit heeft als gevolg dat de OZB niet stijgt met de inflatiecorrectie maar met ongeveer 10%. Dit is een groot verschil. Wij willen graag opheldering waarom er zo'n groot verschil zit tussen marktanalyse en daadwerkelijke waardeontwikkeling. Wij vinden dit belangrijk omdat er veel beleid wordt gemaakt met cijfers uit marktanalyses. Zijn deze cijfers wel betrouwbaar, ook in andere gevallen?

Het gevolg van deze afwijking in marktanalyse en daadwerkelijke cijfers is een meeropbrengst OZB van 300.000 euro. Wij vragen daarom ook aan het college om dit geld in te zetten voor het ongedaan maken van enkele bezuinigingen die zijn doorgevoerd in de begroting van 2012. Dit bedrag is immers groot genoeg om de bezuiniging op WMO terug te draaien. Ook blijft er dan nog genoeg over om weer een stadsdichter aan te stellen, herinvoeren voorlichting vuurwerk door HALT en ondersteuning peuterspeelzalen. Maar het geld kan ook goed gebruikt worden om de schandalige bezuinigingen op de bijstand te verzachten voor degene die dit in Uden gaat treffen.

Overigens zijn wij voorstander om de OZB te laten stijgen als we hiermee bezuinigingen kunnen voorkomen op belangrijke sociale voorzieningen. Wij communiceren hier ook eerlijk over. Als bezuinigingen nodig zijn zullen we namelijk eerst kijken waarop we zelf kunnen bezuinigen als bestuur (kosten gemeenteraad, college, ambtenaren, externen en aanbestedingen). Daarna zullen we de OZB verhogen zodat alle huiseigenaren in Uden 10 tot 20 euro per jaar meer gaan betalen. Wij vinden dit rechtvaardig als we hiermee belangrijke voorzieningen in stand kunnen houden. De VVD in Uden wil echter telkens laten geloven dat ze geen belastingverhoging doorvoeren maar halen toch extra centen uit iedereens portemonnee. Dit is of een grote rekenfout of een poging om op een slimme manier toch goed over te komen bij de kiezers.

De vragen zijn hier te lezen: Schriftelijke vraag SP OZB-WOZ 2012

REAGEER