Campagne zaterdag 8 september

9 september 2012

Campagne zaterdag 8 september

PostersAfgelopen zaterdag stonden we voor de laatste keer voor de verkiezingen met onze kraam in het Centrum. We kregen veel positieve reacties van kiezers. De sponzen en andere hebbedingetjes vonden goed aftrek maar gelukkig zijn veel kiezers vooral geïnteresseerd in ons programma. Ook komen er veel kiezers langs met vragen over een specifiek onderwerp, een onderwerp wat voor deze kiezers zo leeft dat ze hier hun stem op zullen baseren. Zo komen er veel ouderen langs die vragen hebben over de AOW en jongeren die vragen hebben over studiefinanciering. Ook vroegen veel kiezers wat nu precies het verschil is tussen SP en PvdA.

SP of PvdA
Bij deze vraag kunnen we niet ontkennen dat de PvdA de laatste 2 jaar flink is opgeschoven naar links en sommige van onze standpunten heeft overgenomen. De PvdA hekelt nu ook de marktwerking in de zorg. Een goede zaak, toch waren ze onderdeel van de regering die deze heeft ingevoerd. De vraag is dus eigenlijk hoe de PvdA hiermee zal omgaan als ze weer verantwoording dragen. Blijven ze bij hun standpunten of gaan ze weer snel over onder het mom van onvermijdelijkheid, het kan nu eenmaal niet anders. Een ander verschil tussen PvdA en SP is dat de PvdA een voorstander is van het invoeren van een sociaal leenstelsel voor studiefinanciering, wij als SP vinden dit helemaal niet zo sociaal. Studenten moeten niet opgezadeld worden met schulden. Ook hebben we andere standpunten over de samenwerking in Europa. Als SP vinden we dat Europa vooral een Unie moet zijn van samenwerking. Parlementen die samen ervoor zorgen dat de welvaart en veiligheid van alle Europeanen zal toenemen. Hiervoor moeten volken wel zeggenschap houden over hun eigen landen. De parlementen moeten dus zeer voorzichtig zijn met het overdragen van hun bevoegdheden aan Brussel.

Borden en plakken
De zaterdag was ook een mooie dag om de verkiezingsborden weer netjes te voorzien van SP posters. Ook de borden aan de lantaarnpalen zijn weer op de juiste hoogte gehangen. Tijdens het ophangen van deze borden krijgen we positieve reacties maar natuurlijk ook negatieve. Zo zijn er redelijk wat burgers die zich afvragen of die 'rommel' blijft hangen na de verkiezingen. "Leuk dat jullie jezelf zo kunnen uitleven, maar straks hangt het nog allemaal en zitten wij met de rotzooi". Deze mensen konden we geruststellen aangezien we deze borden zelf weer verwijderen kort na de verkiezingen. We zorgen er ook voor dat deze borden netjes worden verwerkt (of hergebruikt).