Ontslag Thuiszorgmedewerkers VDA

30 mei 2013

Ontslag Thuiszorgmedewerkers VDA

Afgelopen week kondigde zorggroep VDA aan te stoppen met het leveren van thuiszorg en heeft het ontslag aangevraagd voor 135 thuiszorgmedewerkers. Andere partijen willen deze medewerkers overnemen maar alleen als deze medewerkers een veel lager loon accepteren. Omdat er afspraken zijn gemaakt over de arbeidsvoorwaarden tussen gemeente Uden en alle zorgaanbieders kan dit niet zomaar. Omdat de medewerkers momenteel onder druk worden gezet om een nieuw contract te tekenen heeft de SP schriftelijke (spoed) vragen gesteld.

zorgdemonstratie
Het ontslag bij VDA zijn de eerste tekenen van het onlangs gesloten zorgakkoord. Door het zorgakkoord verdwijnen er 50.000 banen in de thuiszorg. De thuiszorg wordt afgebroken en 170.000 mensen zullen hun vertrouwde zorg verliezen. Dit valt niet te accepteren. FNV Abvakabo heeft daarom het zorgakkoord ook NIET ondertekend en voert actie tegen deze plannen. Op 8 juni organiseert FNV Abvakabo een zorgdemonstratie in Amsterdam. De SP steunt deze acties. We moeten samen staan voor de thuiszorg en Rutte duidelijk maken dat hij zijn handen af moet houden van de thuiszorg.

Wat kun je doen?
Kom op 8 juni 2013 naar Amsterdam. Deze bezuinigingen raken niet alleen de direct betrokkenen, maar iedereen, roep daarom iedereen in je omgeving op om mee te gaan naar Amsterdam.

Busvervoer naar Amsterdam
De FNV Abvakabo organiseert bussen en maakt de opstapplekken op haar website bekend. Om de aanmeldingen vanuit de SP te coördineren hebben we een special e-mailadres opengesteld: 8juni@sp.nl, iedereen die gebruik wil maken van busvervoer naar Amsterdam kan zich aanmelden door naam, adres en postcode te mailen naar dit mailadres. De opstapplekken zijn afhankelijk van het aantal aanmeldingen.

Meer informatie over de zorgdemonstratie op de website van FNV Abvakabo: www.strijdvoorthuiszorg.nl