BEZUINIGING INZAMELEN OUD PAPIER EN TEXTIEL VAN TAFEL

27 juni 2013

BEZUINIGING INZAMELEN OUD PAPIER EN TEXTIEL VAN TAFEL

Met een krappe meerderheid heeft de gemeenteraad van Uden een motie aangenomen waarmee de voorgestelde bezuinigingen op het inzamelen van oud papier en textiel van de baan is. Dit bezuinigingsvoorstel is de SP fractie altijd een doorn in het oog geweest. Het oud papier wordt ingezameld door verenigingen en is voor hen een belangrijke bron van inkomsten. Het textiel wordt ingezameld door Caritas en Uden Wereldwijd en ondersteunt hiermee veel goede doelen.

Afgelopen commissievergadering hebben de betrokken verenigingen, Caritas en Uden Wereldwijd duidelijk laten merken hoeveel impact de voorgestelde bezuinigingen zouden hebben. Het verhaal van de verenigingen die nu het oud papier ophalen werd ondersteund door de fanfare. Naast dat dit een leuke onderbreking was werd er ook haarscherp uitgelegd wat voor consequenties de bezuinigingen zouden hebben voor de verenigingen. Ook betwijfelde de inspreker de bedragen die met de bezuinigingen gehaald zouden worden.

De insprekers van Caritas en Uden Wereldwijd hielden tijdens de commissievergadering een bevlogen verhaal over alles wat er gedaan wordt met de ingezamelde kleding. Zo wordt de kleding gesorteerd en aangeboden aan minder draagkrachtige mensen in Uden. Hiervoor worden maandelijks ongeveer 60 gezinnen uitgenodigd om kleding te komen halen. Doordat Caritas deze gezinnen kan bereiken krijgen ze ook vaak van andere betrokken Udense bedrijven middelen en goederen om deze gezinnen te ondersteunen. Dit is van een extra voedselpakket rond de kerstdagen tot uitjes voor gezinnen met kinderen. De kledinginzameling is de kurk waarop deze activiteiten drijven.

Naast de gezinnen uit Uden worden er nog veel meer stichtingen ondersteund met de ingezamelde kleding. Uden Wereldwijd ontvangt de opbrengsten uit de kledingcontainers van KICI. Met deze gelden ondersteund het stichtingen die met projecten overal ter wereld mensen ondersteunen.

De SP fractie is blij dat er nu al duidelijkheid is voor de verenigingen die het oud papier inzamelen. Deze verenigingen behouden hun belangrijke inkomstenbron waarmee ze activiteiten organiseren die alle Udenaren ten goede komen. Ook zijn we blij voor Caritas en Uden Wereldwijd. Ze kunnen hun goede werk voortzetten en hiermee mensen in Uden en de rest van de wereld blijven ondersteunen.