Opinienota Herinrichten Brandenburgstraat

20 juni 2013

Opinienota Herinrichten Brandenburgstraat

Vanavond stond de opinienota Herinrichten Brandenburgstraat op de agenda in de commissievergadering. Voor één avond moet dit tenminste de parkeerproblemen in deze straat hebben opgelost want de inwoners waren massaal naar de vergadering gekomen. Maar liefst 7 insprekers gaven duidelijk aan waarom de herinrichting in hun ogen compleet is mislukt. De enquête onder de bewoners, de opnienota en de insprekers hebben voor elkaar gekregen dat een grote meerderheid van de commissie zich heeft uitgesproken dat er snel een evaluatie moet komen met de bewoners en er samen met hen naar oplossingen gezocht moet worden.

Kern van het probleem is volgens de bewoners dat de straat veel te smal is geworden. Hierdoor is de straat onveilig geworden. Brandweerwagens rijden zich vast. Bij een brand in de straat kunnen ze hun stempels niet uitzetten waardoor ze niet meteen aan de slag kunnen met blussen. Ook andere bredere voertuigen (ziekenwagen, vuilniswagen) rijden zich vast. De straat is zo smal dat een auto en een fiets niet samen door de straat kunnen. Gevolg hiervan is dat fietsen en scooters gebruik gaan maken van het trottoir waardoor het voor voetgangers en spelende kinderen ook onveiliger is geworden. Deze onveiligheid is de bewoners natuurlijk een doorn in het oog, ze willen niet wachten totdat er ongelukken gebeuren.

Een grote ergernis is ook de communicatie met de gemeente. Bewoners voelen zich niet serieus genomen en vinden dat er niets met hun klachten en opmerkingen is gedaan. Afspraken en toezeggingen worden ook niet nagekomen.

Gelukkig nam de commissie geen genoegen met de uitleg van de wethouder dat er altijd weerstand is bij veranderingen en dit een kwestie van wennen is. We zullen als SP fractie volgen of en hoe de uitspraak van de commissie vervolg krijgt.

De opnienota en enquête kunnen hier ingezien worden: opnienota, presentatie enquête