Vragen BSOB: doormodderen of terug naar af?

6 augustus 2013

Vragen BSOB: doormodderen of terug naar af?

Raadslid Wim Somers heeft schriftelijke vragen gesteld over de belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) naar aanleiding van het vertrek van de directeur en uitlating van wethouder Perenboom in de pers.

De BSOB is een samenwerking van diverse gemeentes om belasting te innen en grondslagen voor de belasting vast te stellen. Taken van het BSOB zijn o.a. het vaststellen van de waarde van woningen (WAZ) om hiermee de hoogte van de OZB heffing te bepalen. De BSOB int ook de afvalstoffenheffing en andere gemeentelijke belastingen/leges. Naast innen van belastingen voert de BSOB ook de diverse regelingen van de gemeentes uit m.b.t. kwijtschelding belastingen.

Door deze samenwerking wilde de aangesloten gemeentes lagere kosten realiseren. Het idee was dat schaalvergroting automatisch zou leiden tot lagere kosten. Als SP hebben wij hier altijd onze twijfels over gehad. De praktijk laat namelijk vaak zien dat bij schaalvergroting de kosten juist oplopen.

De reden waarom kosten oplopen bij schaalvergroting heeft vele oorzaken. Het management wil vaak hogere salarissen omdat ze verantwoordelijk worden over een grotere organisatie. Grote organisaties hebben de nijging om te 'professionalliseren', er moeten allemaal afdelingen komen die er voorheen niet waren. Grotere organisaties staan verder van het werk dat ze doen waardoor ze ook meer fouten maken die hersteld moeten worden.

Nadat we onze twijfels hebben geuit bij het vaststellen van de belastingsamenwerking en diverse keren vragen hebben gesteld tijdens commissievergadering over de uitvoering verbaasde het ons dat we in de krant moesten vernemen dat onze vermoedens klopten. De kosten voor BSOB zijn stukken hoger dan voorzien, voor Uden zijn de kosten meer dan 200.000 euro hoger. Daarnaast is de dienstverlening naar de burgers een stuk slechter als we uitgaan van de verhalen die we horen van burgers uit Uden.

Voor ons genoeg redenen om de wethouder om uitleg te vragen. We willen dit bespreken met het college en de raad en vinden dat we de dienst moeten opheffen als blijkt dat het niet werkt.

Overigens wordt er bij de huidige disussies omtrent samenvoegen gemeentes uitgegaan van dezelfde foute redanatie dat groter automatisch beter en goedkoper betekend. Ook hier blijkt in de praktijk dat dit niet klopt. Maar dat gaat een heel eigen discussie worden...

De vragen van Wim Somers zijn hier na te lezen: vragen BSOB