succesvolle start campagne

23 februari 2014

succesvolle start campagne

Vandaag zijn we onze campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen gestart. Als start zijn we van Muzerijk naar het buurtgebouw van buurtvereniging Groeneweg gelopen om te laten zien hoe belachelijk groot het gebied is waar het Muzerijk de ontmoetingsplek voor moet worden. Het was een wandeling van 35 minuten, en dan ben je pas ongeveer halverwege het gebied.

Aangekomen bij het buurtgebouw van buurtvereniging Groeneweg volgde een toespraak van Spencer Zeegers. Spencer maakte duidelijk waar deze verkiezingen over gaan. Gaan we in Uden de kille VVD weg van schaalvergroting, vermarkting en prestige projecten voortzetten of gaan we kiezen voor een sociaal Uden met de SP. Een sociaal Uden waar woningen betaalbaar zijn, zorg behouden blijft, armoede aangepakt wordt, cultuur voor iedereen is en voor eerlijk werk eerlijke lonen worden betaald.

Accommodatiebeleid

Het huidige college heeft de wijken vervangen door 6 gebieden: 5 in de kern en 1 voor het buitengebied. Vanaf het begin hebben we aangegeven dat deze gebieden veel te groot zijn en dat we vooral wijkgericht zouden moeten blijven werken. Voorzieningen moeten in iedere wijk beschikbaar zijn en ontmoetingsplekken moeten op loopafstand zijn zodat mensen elkaar blijven ontmoeten en elkaar leren kennen.

Het Muzerijk is een van de eerste mulifunctionele accommodaties die klaar is. Het is een prachtig gebouw geworden en zeer geschikt voor de wijk waarin het ligt: de Bitswijk. Maar als ontmoetingsplek voor de andere wijken ligt het veel te ver weg, je zult maar vanaf het museum naar de Klarinetstraat moeten lopen (met je rollator).

Verkiezingsprogramma

Voor de verkiezingen hebben we een goed programma geschreven. In dit verkiezingsprogramma staan onze plannen voor de komende vier jaar. Zo moeten er in Uden veel meer betaalbare woningen gebouwd worden en moet er een keer echt werk gemaakt worden van renovatie en verduurzamen van bestaande woningen. Ook moeten we veel meer doen aan armoedebestrijding, steeds meer huishoudens zien hun inkomen achteruit gaan en raken hierdoor in problemen. De gemeente kan niet al deze problemen oplossen maar kan zich wel veel meer voor deze mensen inzetten dan het nu doet. De speerpunten uit het programma zijn:

• Meer betaalbare huizen in plaats van ellenlange wachtlijsten
  • Eerlijke verdeling van geld in plaats van prestigeprojecten
  • Echt invloed op het bestuur in plaats van schijndemocratie
  • Voorzieningen in elke wijk in plaats van grootschalige MFA’s
  • Goede en gegarandeerde zorg dichtbij in plaats van verschraling en marktwerking
  • Eerlijk werk voor eerlijk loon in plaats van armoede en kunstbanen
  • Aanpak van armoede in plaats van uitsluiting en bureaucratie
  • Zelf uitvoeren van belangrijke taken in plaats van dure bureau’s inzetten
  • Zuinig en duurzaam omgaan met natuur en ruimtein plaats van nog meer bedrijventerreinen
  • Cultuur voor iedereen in plaats van alleen een peperduur privétheater
  • Echte samenwerking met andere gemeentes in plaats van concurrentie of fusie
Campagnefilm
Na de toespraak van Spencer was het tijd om de campagnefilm te bekijken. Hans heeft er weer iets moois van gemaakt, zie en hoor hieronder de radiospot en campagnefilm (lange- en korte versie)

En nu verder....

Nu de campagne is gestart kunnen we eindelijk op pad met onze verkiezingskrant. We zullen de komende weken (met pauze tijdens carnaval) onze verkiezingskrant huis-aan-huis verspreiden. Ook zullen we onze kraam opzetten in het Centrum en op de Markt. We willen aan zoveel mogelijk mensen ons verhaal vertellen. Een verhaal dat het anders kan en moet in Uden. We moeten investeren in werk en woningen, we moeten investeren in duurzaamheid maar we moeten vooral investeren in mensen. Niemand mag en hoeft buiten de boot te vallen. Stem SP voor een sociaal Uden, niet een beetje maar 100% sociaal.