TTIP

5 oktober 2015

TTIP

10 oktober is er een groot landelijke protest tegen TTIP. TTIP is het vrijhandelsverdrag tussen de EU en de VS. Het protest is in Amsterdam om 13:00 uur op het Jonas Daniel Meijer Plein.

De SP is niet tegen handel en ook voorstander om onnodige handelsbeperkingen op te heffen. Maar dit verdrag gaat zover dat we als burgers de zeggenschap over onze maatschappijen verliezen.

Een onderdeel van het verdrag is bijvoorbeeld de arbitrage. Als een bedrijf vanuit EU of VS vindt dat het benadeeld wordt in zijn handel kan het een zaak beginnen bij een arbitragecommissie. Stel dat Nederland het minimumjeugdloon afschaft dan kan een bedrijf uit VS de Nederlandse staat aanklagen omdat het hierdoor omzet gaat missen. Uitspraak kan dan zijn dat Nederland het bedrijf compensatie moet betalen.

Of als Nederland besluit om de gaskraan verder dicht te draaien in Groningen en de gasprijzen stijgen hierdoor dan zou dit weer een zaak kunnen beteken vanuit bedrijven die hier nadeel aan ondervinden.

Een slechte zaak omdat we als burgers de vrijheid moeten houden om keuzes te maken die goed voor ons zijn en niet alleen keuzes die op financien zijn gebaseerd.

Lees hier meer over TTIP: https://sp.nl/ttip

Dus 10 oktober, protest TTIP