SP start Meldlijn hoge energierekening

4 januari 2023

SP start Meldlijn hoge energierekening

Foto: SP

De SP is op maandag 2 januari de landelijke Meldlijn hoge energierekening gestart. Met deze Meldlijn verzamelt de SP meldingen van mensen die de energierekening niet meer kunnen  betalen. Daarnaast wil de partij weten of het ingevoerde prijsplafond voldoende oplossing biedt. Mensen kunnen telefonisch hun verhaal kwijt door te bellen met 0800-0225005 of door een melding te doen op sp.nl/meldlijn. De meldingen zal de SP gebruiken om problemen van mensen aan te kaarten in de Tweede Kamer en gemeenteraden. Waar actie nodig is, zal de SP zich samen met mensen voor oplossingen inzetten.

De Meldlijn hoge energierekening is op werkdagen tussen 19.00 uur en 20.00 uur gratis te bellen op 0800-0225005 of door een melding te doen op sp.nl/meldlijn.

Uiteraard sluit onze afdeling zich hierbij aan. Wij krijgen n.l. hier ook steeds meer opmerkingen over. Inwoners maar ook kleine ondernemers die de energierekening maar zien blijven oplopen. En ondanks het energieplafond zien we meteen dat de energiebedrijven hun prijzen weer verder opvoeren. Dit is het typische marktdenken. Er is meer geld beschikbaar dus gaan ze de prijzen verhogen. Niet omdat t moet, maar omdat t kan. Daarom hebben we ook twijfels of dit gaat werken. Op de meldlijn kunnen mensen hun eigen ervaringen kwijt. Op die manier willen we in kaart brengen wat er bij de mensen speelt om te kijken wat we in Den Haag, maar ook zeker in de Maashorst kunnen doen.

Wij gaan uiteraard ook regelmatig de wijk in, of staan met onze SP tent en koffie bij de supermarkten om met mensen in gesprek te gaan. Veel gesprekken gaan afgelopen maanden over de gestegen kosten van Energie, maar ook de gewone boodschappen zijn stukken duurder geworden. Ook komende maanden zullen we weer op pad gaan om met mensen hierover in gesprek te gaan.