Column Hansaplast: Boekel, Venhorst, Huize Padua niet erg Udens!

7 december 2010

Column Hansaplast: Boekel, Venhorst, Huize Padua niet erg Udens!

In de meeste gezinnen worden de problemen vaak aan de keukentafel besproken, al dan niet ontaardend in felle discussies. Ook bij Hansaplast worden de nodige discussies gevoerd maar de laatste tijd steeds vaker zonder grote meningsverschillen. We worden een dagje ouder en daarmee bedaarder. Toch wordt er nog veel afgeouwehoerd in onze keuken, bij uitstek de plek om eens rustig bij te praten.

Vaste bezoeker van onze keukentafel is Spencer, onze politieke voorman in Uden. Altijd denkende en doende om onze SP op een hoger niveau te brengen. Zo ontstond bij een volle pot koffie en een kratje bier de stelling dat wij als afdeling moeten proberen om bij onze leden meer betrokkenheid te creëren. Binnen Uden, Volkel en Odiliapeel is dat niet zo’n probleem maar de leden in Boekel, Venhorst en Huize Padua zijn een ander verhaal. Die zijn niet zo betrokken met het Udense, en gelijk hebben ze.

Uden met zijn ruim 40.000 inwoners wil zich graag profileren met stadse fratsen en grootdoenerij. Binnen het huidige college wil men de afkomst van Uden, een gewoon boerendorp, nog al eens vergeten en een veel te grote broek aantrekken die vervolgens, zonder bretels, al menig maal is afgezakt. Centrum West, Theater Markant, Ziekenhuis en zo zijn er nog wel meer projecten te noemen waar ons echt de boks vanaf zakt. De gemeente Boekel met haar kerkdorpen is daarentegen een totaal ander dorp. Met zijn 10.000 inwoners, een gewoon Brabants dorp, in het verleden altijd geregeerd door Christelijke en plaatselijke partijen. De burgemeester, de dokter en de pastoor maakten de dienst uit. Gelukkig is hier verandering in gekomen tot veel genoegen van de inwoners. Stadse fratsen zijn er weinig of niet, maar het blijven hangen in oude stramienen hangt als een zwaard van Damocles boven het hoofd. Ook traptreden overslaan in het beleid om erbij te horen is gevaarlijk. Want als men met de moderne tijd meegaat, zal ook in Boekel het egoïsme en het niet solidair zijn met kansarme dorpsgenoten ongenadig toeslaan, net zoals in de rest van Nederland. “Hier moet voor gewaakt worden!”, hoor ik u roepen. Ja, is het antwoord van de SP. Daarom wil de SP graag met u praten over hoe we huidige en toekomstige problemen kunnen aanpakken of voorkomen. U zult gebeld of bezocht worden door de SP in de hoop dat we aan uw keukentafel tot een goed gesprek komen. In Uden houden wij als SP de wacht. We kunnen maar beter zorgen dat er ook in Boekel opgelet wordt dat het niet terug gaat in de tijd, en zeker niet meegaat in een tijd waar egoïsme en niet solidair zijn de boventoon voeren. De steeds groter wordende groep SP leden in Boekel, Venhorst en Huize Padua, moesten maar eens samen aanschuiven bij een goed gesprek. Het liefst aan een keukentafel die veel te klein blijkt te zijn.

Hansaplast