:: Besturen & Geld

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2014-2018

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: besturen & geld

De SP is een ervaren oppositiepartij, maar ziet vaak met lede ogen aan hoe er bestuurd wordt in Uden. Mede gebaseerd op onze college-ervaring tussen 1998 en 2002 willen we de komende periode ook wethouders leveren. Maar we ‘schuiven niet aan’ om alles hetzelfde te laten. Als de SP meebestuurt moet het verschil voor de mensen goed te merken zijn. In de hoofdstukken hiervoor staan de zaken die we willen waarmaken. Natuurlijk zullen we compromissen moeten sluiten, maar bepaalde zaken zijn hard. Mensen die zorg nodig hebben mogen niet de dupe worden, armoede moet echt bestreden worden, er móeten meer betaalbare huur- en koopwoningen komen. Het wijk- en accommodatiebeleid moeten op de schop, er komt een onderzoek naar renovatie van de Rooie School en de gemeentelijke organisatie moet er echt zijn voor de mensen en niet andersom.

Voor de mensen, met de mensen
Behalve een goede inhoud, is voor besturen een goede bestuursstijl belangrijk. De SP wil niet vanuit een ivoren toren besturen, maar tussen de mensen staan, naar ze toe. Luisteren naar wat de mensen bezig houdt en er daarna iets mee doen. Op die manier kun je ook veel effectiever werken en dingen meteen goed doen in plaats van achteraf. Bij de bestuursstijl hoort wat ons betreft ook dat je goed samenwerkt met de oppositie in plaats van de coalitiegelederen altijd maar gesloten te houden. Vaak gebeurt dit nu in achterkamertjes, waardoor voorstellen bij voorbaat al kansloos zijn. Tot slot ben je wethouder voor alle mensen, ook al heeft niet iedereen op je gestemd. Ook moet het nieuwe college strijdbaar opkomen tegen de grove bezuinigingen van het Rijk op de zorg, de woningbouw en de bestaanszekerheid. Juist op dit front is goede samenwerking met andere gemeenten geboden.

Zowel raad als college moeten van tijd tot tijd nagaan of er nog wel goed gewerkt wordt in het belang van de bevolking. Wij hebben goede ervaring met de rekenkamer; zij hielden met hun onafhankelijk onderzoek raad en college regelmatig een spiegel voor. Helaas heeft een meerderheid van de huidige raad de rekenkamer op non-actief gezet. De SP wil de rekenkamer weer activeren.

De gemeente is geen bedrijf maar een overheid, ván en vóór ons allemaal. Bedrijfsmatig werken (efficiënt en effectief) is prima, maar geen doel op zich. Dienstbaarheid aan de bevolking is een groot goed; daarom moet er bij de dienstverlening sprake zijn van continu verbeteren. De gemeente streeft geen winst na en gaat zorgvuldig om met de middelen en materialen die zij ter beschikking heeft.

Vrije inloop publiekshal
De afgelopen tijd is de dienstverlening in het gemeentehuis versoberd: er kan alleen nog maar op afspraak gewerkt worden. Hierover heeft de SP diverse klachten gehad en we zien dat andere gemeentes er weer op terug komen. Het is prima dat mensen een afspraak kúnnen maken, maar je moet ook zonder afspraak binnen kunnen lopen om bijvoorbeeld je rijbewijs te verlengen.

Hoewel de gemeente op steeds meer terreinen samenwerkt met andere gemeenten, vindt de SP dat mensen wel in Uden terecht moeten (blijven) kunnen met hun vragen. We zijn ervan overtuigd dat vele fouten die gemaakt zijn door de samenwerkende belastingdienst BSOB niet gemaakt hadden hoeven worden als mensen direct bij de gemeente terecht hadden gekund.

Handhaven
Een van de bijzondere taken van de gemeente is handhaving van regels en wetten. Of we het nu hebben over milieuvervuiling, illegaal bouwen, huisjesmelkerij, uitkeringsfraude, alcohol verkopen aan kinderen of parkeeroverlast, in alle gevallen zijn mensen die er direct of indirect nadeel van ondervinden. Goed geschoolde opsporingsambtenaren zijn belangrijk om eerlijk en fair te handhaven. Daarbij maakt het niet uit of het gaat over de ene of de andere soort overtreding. Goed handhaven levert voordeel op, financieel, maar ook anders: bijvoorbeeld op het terrein van de gezondheid. Er zijn plannen om regionaal samen te werken in een pool van BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaar); de vraag is of Uden daaraan mee moet doen, omdat er flinke niveauverschillen bestaan.

Geld en besparen
Laten we wel wezen: ook de SP kan niet meer geld uitgeven dan er is; we zijn voor een sluitende begroting. De gemeente werkt met geld ván de mensen, dat schept de verplichting om spaarzaam met de huishoudportemonnee om te gaan. En natuurlijk moeten bestuurders zelf het goede voorbeeld geven door in plaats van de maximale vergoedingen te kiezen voor de wettelijk minimale raad- en wethoudersvergoeding. Ons programma kent veel ambities, waarvan een deel geld kost. Maar door anders te werken, besparen we ook geld. Bijvoorbeeld sociale wijkteams kosten aanvankelijk geld, maar besparen veel op hogere zorgkosten in de toekomst. Vanaf het begin goed luisteren naar de mensen en hun voorstellen voorkomt onnodige kosten achteraf (zoals in de Brandenburgstraat). Echte samenwerking met andere gemeenten bespaart ook geld.

Een andere manier om geld te besparen is om als gemeente weer meer zélf te gaan doen. Nu wordt er jaarlijks veel geld uitgegeven aan uitbesteden van werk en het inhuren van externe deskundigen. Het voordeel van zelf doen is dat de gemeentelijke werkgelegenheid groeit, dat de betrokkenheid groter is en dat het goedkoper is. Voorwaarde is wel dat er een goed scholingsbeleid is.

We hebben grote twijfels over het nut van allerlei ‘economische’ subsidies, zoals voor de zogenaamde 5-sterrenregio of voor citymarketing. Nog nooit is aangetoond dat dit geld ook daadwerkelijk banen oplevert. De tonnen die we daarmee kunnen besparen kunnen we inzetten voor zorg, effectieve re-integratie of bestaanszekerheid.

Inkomsten
Behalve besparen kan de gemeente ook werken aan meer inkomsten. Zo is pas gebleken dat niet alle leges kostendekkend zijn (we maken wel een uitzondering voor de invalidenparkeerkaart). Bij de belastingen gaan we uit van inflatiecorrectie. We willen geen nieuwe belastingen, zoals hondenbelasting. Er wordt nu gespeculeerd over het invoeren van toeristenbelasting. Dat is voor de SP pas bespreekbaar als (1) de inningskosten en administratieve lasten zeer laag zijn én (2) de opbrengsten ten goede komen aan de recreatiesector en aantoonbaar zorgen voor meer toeristen. Ook willen we niet dat toeristenbelasting misbruikt wordt om extra geld te innen voor de (vaak slechte) huisvesting van buitenlandse arbeiders.

Grondbedrijf
Tot slot heeft de SP de laatste jaren veel kritiek gehad op de vele, vele miljoenen die uit het grondbedrijf gehaald zijn voor Centrum West, Hoek Promenade en extra grondaankopen rond het ziekenhuis. Nu ook de verkoop van grond (zowel voor woningen als bedrijven) stagneert en de prijzen onder druk staan vormt het grondbedrijf een groot risico voor de gemeente. Er moet nu zelfs geld bij uit de lopende begroting! In het grondbedrijf zit heel veel onverkochte grond die jaarlijks veel rente kost en waarvoor de gemeente verplicht een reservering moet doen. De SP wil het grondbedrijf saneren. Dat kan door een aantal bedrijventerreinen te schrappen en opnieuw als buitengebied te bestemmen én door een slimme deal te maken met Area. Area koopt in één klap voor 10-15 jaar bouwgrond tegen een gereduceerde prijs. Daarmee kan Area goedkopere aanvangshuren realiseren en de gemeente is van de rentebijschrijving af. In beide gevallen is er sprake van eenmalig verlies, maar hoeft er in de komende jaren geen extra rente bijgeschreven te worden en wordt toekomstig verlies voorkomen.

Dit wil de SP:

• Beperken kosten bestuur. Het college bestaat uit maximaal 4 FTE aan wethouders.
  • Beperken kosten bestuur. College beperkt hun maandelijkse onkostenvergoeding tot het (wettelijk) minimum.
  • Vermindering inhuren externe bureaus en versterking kwalitatief niveau ambtenaren.
  • Beperken vergoeding raadsleden. De raadsvergoedingen gaan naar het wettelijke minimum van 80% van de norm
  • Herinvoer rekenkamercommissie. De onafhankelijke rekenkamercommissie wordt in ere hersteld.
  • Vrije inloop publiekshal gemeentehuis. Mensen kunnen ook (weer) zonder afspraak gebruik maken van de gemeentelijke dienstverlening in de publiekshal, alleen maar werken op afspraak werkt niet.
  • Inspraak bevolking over begroting. Tenminste eens per jaar organiseert de gemeente een thema-avond waar alle burgers die willen kunnen meepraten over de begroting.
  • Werk zelf uitvoeren, uitbesteden stoppen. Een groot deel van het uitbesteed werk (groen, onderhoud) wordt teruggehaald naar de gemeente, de Buitendienst groeit.
  • Afbouwen niet-effectieve economische subsidies.
  • Kostendekkend maken leges m.u.v. de invalidenparkeerkaart.
  • Sanering van het grondbedrijf.
  • Een beter Uden voor hetzelfde geld. Door samenhang in beleid, oog voor preventie, stoppen van verspilling en samen te werken met inwoners, verenigingen, ondernemers en instellingen kunnen voorzieningen en dienstverlening beter worden voor hetzelfde geld.

>> Kandidaten

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen & wijken :: zorg :: werk & economie :: bestaanszekerheid :: cultuur, verenigingsleven & welzijn :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2014-2018