:: Armoede en Schuldbestrijding

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018-2022

PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: Armoede en Schuldbestrijding

Waarom groeien meer dan 1000 kinderen in Uden in armoede op? Waarom hebben we geen voedselbank in Uden voor de inwoners die hiervoor nu naar Veghel moeten? Hoe komt het dat mensen die een baan vinden soms minder overhouden dan toen ze nog een uitkering kregen? Waarom moeten mensen die hulp vragen bij hun schulden zo lang wachten voordat ze in de schuldsanering komen?

Dit wil de SP:

• Meer aandacht voor kinderen die in armoede opgroeien. Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit moet gaan dalen i.p.v. de stijging van de afgelopen jaren. Het kindpakket voor kinderen die in armoede opgroeien moet maximaal zijn, met o.a. kleding, voedsel, studiebegeleiding, sport, verjaardag en cultuur. De gemeente zorgt voor gratis schoolzwemmen.
  • De inkomensgrens voor extra ondersteuning en voorzieningen moet van 120% naar 130% van het bestaansminimum. Werk moet lonend zijn.
  • Er wordt maximaal ingezet op armoedebeleid, zoals gratis sport en cultuur voor minima, een gratis ID-kaart, voedselbank, kostenvergoeding voor scholieren, een gratis bezoek aan de dierenarts en/of een bijdrage aan kinderopvangkosten. Bijkomende kosten als sportkleding en schoeisel moeten extra worden vergoed, omdat de ervaring is dat deze bijkomende kosten de grootste belemmering vormen voor actieve deelname aan verenigingen.
  • Een voedselbank of dependance in Uden. Inwoners die zich hiervoor willen inzetten maximaal ondersteunen.
  • Mensen sneller helpen richting schuldsanering, zodat er weer perspectief komt. De gemeente beoordeelt bewindvoerders op kwaliteit. Veel meer inzet op voorkómen schulden.
  • Door de opeenstapeling van allerlei maatregelen komen mensen soms extra in de knel, denk bijvoorbeeld aan kosten van de zorgverzekering, daling huurtoeslag, boetes in de bijstand, verhogingen van contributies, teruglopende subsidies of verhoging van de energiebelasting.  We willen dat er meer naar de samenhang in al dat beleid gekeken wordt waardoor armoede en schulden worden voorkomen.

>> werk en economie

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen :: zorg :: armoede & schuldenbestrijding :: werk & economie :: verkeer & vervoer :: welzijn, cultuur & verenigingsleven :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2018-2022