h

:: Verkeer en Vervoer

 

:: VERKIEZINGSPROGRAMMA 2018-2022

 PDF :: overzicht :: vorige :: volgende

:: Verkeer en Vervoer

Waarom duurt het zo lang voordat knelpunten die al jarenlang bestaan en dus ook al jarenlang overlast (geluid en fijnstof) veroorzaken naar de omgeving echt aangepakt worden? Hoe komt het dat de deskundigheid van omwonenden maar mondjesmaat gebruikt wordt bij het aanpakken van verkeersproblemen? Waarom bestaan onveilige situaties al zo lang, terwijl juist die omwonenden daar voor waarschuwen?

De SP wil:

  • Snelle busverbindingen in de spitsuren in een hoge frequentie met Den Bosch, Oss, Nijmegen en Eindhoven.
  • Snelfietsroutes, niet alleen naar Veghel en Oss, maar ook naar de kernen Odiliapeel en Volkel en aan de noordzijde van Uden langs de Rondweg vanaf het ziekenhuis richting Zeeland. 
  • We willen de openbaar-vervoerverbinding in de avond en in het weekeinde van Volkel en Odiliapeel met het ziekenhuis en het centrum van Uden terug. 
  • Meer inbreng en meer zeggenschap voor omwonenden bij de aanpak van verkeersproblemen.
  • Binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk vrij liggende fietspaden. Voor de belangrijkste routes stellen we hoge eisen aan veiligheid en comfort.
  • (Elektrisch) fietsen van huis naar kantoor en bedrijf bevorderen, waarbij de gemeente zelf het goede voorbeeld geeft door elektrische deelfietsen beschikbaar te stellen naast elektrische deelauto’s. Dat betekent ook meer openbare laadpunten voor fietsen, bijvoorbeeld bij elke fietsenstalling, maar ook elders in het centrum, bij sportparken en –hallen en scholen.
  • De files, en de daarmee gepaard gaande overlast voor omwonenden (fijnstof en geluid) op de Lippstadsingel moeten verdwijnen. Omwonenden hebben een stichting opgericht die met grote deskundigheid dit probleem naar voren brengt. Deze stichting verdient alle steun.
  • Het doortrekken van de autosnelweg A77 naar de A50 is een peperdure, onwenselijke en onrealistische optie.
  • Voor de reconstructie van de Land van Ravensteinstraat, Kornetstraat, Hobostraat en Bitswijk mag wat ons betreft de middenberm verdwijnen, zoals ook omwonenden vinden. Het is een slecht plan om de fietspaden over de parallelwegen te leiden en vervolgens de situatie extra gevaarlijk te maken door onvoldoende ruimte te creëren voor de aanwonenden. Als er geen middenberm is, is er voldoende ruimte voor vrij liggende fietspaden op de weg zelf.

>> welzijn, cultuur en verenigingsleven

:: Hoofdstukken

PDF :: inleiding :: speerpunten :: wonen :: zorg :: armoede & schuldenbestrijding :: werk & economie :: verkeer & vervoer :: welzijn, cultuur & verenigingsleven :: natuur, recreatie, buitengebied & duurzaamheid :: onderwijs :: besturen & geld :: kandidaten

:: verkiezingsprogramma 2018-2022

U bent hier